A | A | A

PODSTAWOWE ZASADY DESIGNU

Podstawowymi zasadami dobrego designu są akcent, kontrast, balans, wyrównanie, powtórzenia i przepływ informacji. Każdy projekt opiera się na tych zasadniczych regułach a im więcej czasu grafik poświęci na ich analizę tym lepszy będzie wynik końcowy.

Akcent

Akcent – inaczej nacisk, podkreślenie lub zwyczajnie hierarchia, polega na analizie zawartości strony, określeniu ważności poszczególnych elementów a następnie takie zaprojektowanie witryny aby zwrócić uwagę użytkownika na elementy istotne a ukryć elementy konieczne lecz o małym znaczeniu. Dobrą metodą na zrealizowanie tego celu jest wypisanie wszystkich elementów strony uporządkowanych według istotności a potem upewnić się że hierarchia wizualna odzwierciedla wcześniej przygotowaną listę. Niebezpieczną pułapką może być chęć podkreślenia wielu lub wszystkich elementów co w efekcie kończy się tym, że na stronie wszystkie detale mają tą samą wagę a co za tym idzie żaden z nich nie jest wyróżniony.

Kontrast

Kontrast – wizualna, uwydatniona różnica między elementami graficznymi. Służy do podkreślania i akcentowania wybranych fragmentów. Detale o dużym kontraście są wyraźnie odrębne natomiast te o małym kontraście wyglądają podobnie i 'zlewają' się ze sobą. W webdesignie jest wiele metod na osiągnięcie kontrastu, niektóre z nich to różnice w kolorze, rozmiarze, pozycji, kroju lub wadze czcionki. Dzięki kontrastowi strona nabiera wizualnej różnorodności i jest ciekawa dla oka. Dzięki niemu można również nadać wspominaną wcześniej hierarchię ważności poszczególnym blokom. Należy mieć na uwadze, że kontrast jest narzędziem, którego używają wszyscy projektanci – bardziej lub mniej świadomie. Sztuką jest umiejętne i przemyślane korzystanie z tego potężnego instrumentu.

Balans

Balans – główną ideą tutaj jest zwrócenie uwagi na to jak poszczególne elementy rozmieszczone są na stronie i jak mają się do całkowitego rozłożenia wizualnej hierarchii. Balans ma wpływ na stabilność witryny co często podobnie jak w przypadku Złotego Podziału przekłada się na postrzeganie projektu jako bardziej życzliwego i wygodniejszego w odbiorze. Jedną z metod na osiągnięcie wizualnego balansu jest symetryczność. Projekt strony jest odbity lustrzanie według pewnej osi a osiągnięte w ten sposób dwie połowy mają tą samą wagę wizualną. Najczęściej stosowane jest odbicie w pionie przez co osiągamy dwie kolumny. Do osiągnięcia balansu można również wykorzystać wspominaną wcześniej siatkę (grid system). W grafice mówi się również o balansie asymetrycznym – dużo bardziej skomplikowanym. Mimo braku symetryczności projekt może być stabilny. Dzieje się tak na przykład w przypadku gdy jeden silnie wizualnie i bardzo graficzny element równoważony jest przez dwa lub trzy elementy znajdujące się niżej w hierarchii wizualnej. Balans w designie jest elementem, który może przychodzić naturalnie i bez większego wysiłku jednak bardzo często jest przeoczany. Najczęściej spotykanym błędem jest umieszczanie ciężkich graficznie elementów tylko i wyłącznie u góry strony i pozostawianie reszty zupełnie bez grafiki co powoduję wrażenie 'zwisania' projektu.

Przyleganie

Przyleganie - jest to położenie elementów w taki sposób aby ich krawędzie, brzegi pasowały do siebie lub przylegały. Bez przylegania elementy rozrzucone są po stronie bez ładu, którego oko ludzkie poszukuje. Najprostszym przykładem jest przyleganie górnych krawędzi dwóch umieszczonych obok siebie kolumn lub też wyrównanie lewych krawędzi elementów umieszczonych jeden nad drugim. Dobrze zaprojektowana strona może prezentować dużo bardziej złożone przykłady przylegania nawet między elementami oddalonymi od siebie. Często powodem dla którego uważamy projekt za mało profesjonalny i niedopracowany jest brak wyrównania elementów. Prawidłowe technicznie projektowanie zaoszczędzić może dużo czasu przy późniejszym wcielaniu designu w życie podczas jego kodowania. Prawidłowe przyleganie elementów jest proste do osiągnięcia, wymaga odrobinę uwagi i staranności ale może stanowić różnicę między dopracowanym i profesjonalnym a niezdarnym projektem. Z kolei taka różnica może przenieść się na popularność strony lub w przypadku stron komercyjnych – korzyści finansowe.

Powtarzalność

Powtarzalność - reguła ta koncentruje się na tym jak poszczególne elementy designu powtarzane są na stronie. Poprzez powtarzanie pewnych detali wizualnych możemy osiągnąć spójność projektu graficznego. Detale te mogą przybierać różną formę. Może to być kolor, kształt, linia, czcionka, obraz czy temat. Jeśli w projekcie nie ma powtarzanych elementów nie osiągnie on spoistości.

Przepływ

Przepływ – ścieżka według której będzie biegł wzrok użytkownika gdy po raz pierwszy odwiedzi stronę WWW. Przepływ ściśle związany jest z akcentem i kontrastem, dzięki nim pewne elementy są podkreślone i przyciągają uwagę gościa. Praktycznie cały projekt graficzny sprowadza się do tego, jak użytkownik go odbierze. Dzięki odpowiedniemu zaprojektowaniu i umieszczeniu elementów na stronie możemy przewidzieć w jakiej kolejności użytkownik będzie na nie patrzył. Mogą również pomóc w tym testy śledzenia wzroku lecz są one dość kosztowne i wymagają specjalistycznego sprzętu. Projektując stronę należy pamiętać o fakcie, że mimo pewnej kontroli nad ścieżką przebiegu wzroku użytkownika, ludzie mają wrodzone, naturalne przyzwyczajenia jak wspominany wcześniej przykład czytania od lewej do prawej strony z góry na dół. Tendencje takie należy wziąć pod uwagę i tak zaprojektować stronę aby kolejność postrzegania elementów była ułatwiona i stabilna.

Stosowanie się do tych podstawowych reguł nie zapewni wspaniałych projektów – te wymagają pomysłowości i kreatywności grafika. Natomiast wypełnienie powyższych zaleceń może przekształcić projekt dobry w kapitalny, który będzie przyjazny i wygodny dla użytkownika a także będzie wyzwalał pewne podświadome zachowania i reakcje mogące wpłynąć na korzyść właściciela strony. Jak wiadomo od każdej reguły są też wyjątki, dlatego też optymalnym rozwiązaniem jest eksperymentowanie i przede wszystkim testowanie. Projekt strony nie jest 'wykuty w kamieniu' i w każdej chwili można go zmienić ale idealnie jest trafić w sedno już przy pierwszym podejściu.


Skocz do góry strony ↑